Project: 

Junior Praktijk Programma

De vraag:

Hoe positioneren we de gemeente Terneuzen als een aantrekkelijke plek om te wonen, werken en ondernemen voor de jeugd?

De oplossing

Een campagne waarin we de nieuwe, innovatieve pilot van Scalda naar voren brengen.

Merkwaarden

Deze campagne past bij de merkwaarden ondernemend en vooruitstrevend
 

Theorieonderwijs wordt steeds meer aangevuld met praktijklessen. Jongeren willen graag al tijdens hun opleiding ervaring opdoen in hun vakgebied. Om aan deze wens te voldoen en tegelijkertijd in te spelen op de groeiende vraag naar technisch personeel, hebben Scalda en acht lokale industriële bedrijven de krachten gebundeld. Samen hebben zij het Junior Praktijk Programma opgezet, een innovatief en eigentijds onderwijsprogramma voor de opleidingen Procestechniek en Maintenance.
 

De pilot

Jongeren die kiezen voor de richtingen Procestechniek en Maintenance beginnen meestal met een aantal jaren school. Praktijkervaring komt vaak pas later. Het Junior Praktijk Programma (JPP) gooit dit om: BOL-leerlingen op niveau 3 en 4 stappen al vanaf het eerste jaar één dag per week de praktijk in. Hierdoor wordt de lesstof meteen tastbaar en concreet voor de studenten.

Dit heeft meerdere voordelen. Enerzijds duiken de leerlingen door deze moderne aanpak direct de praktijk in. Anderzijds zorgt het JPP voor een betere voorbereiding en meer gemotiveerde studenten voor de arbeidsmarkt. Het programma sluit beter aan bij wat jongeren verwachten na hun studiekeuze en maakt het onderwijs een stuk boeiender.

Kortom, aantrekkelijk onderwijs in een praktische context. Door middel van een social media campagne delen wij de enthousiaste ervaringen van de praktijkcoaches en de leerlingen. 

Foto-Yara

De bedrijven

Het JPP vraagt wel wat inzet van alle partijen. Het Scalda geeft de leerlingen in de eerste twee maanden een voorbereiding op de wekelijkse praktijkdag. De bedrijven zorgen onder andere voor een praktijkcoach die de jongeren begeleidt, aanmoedigt en ondersteunt. Regelmatig overleg tussen alle partijen zorgt ervoor dat het JPP op de juiste koers blijft.

De praktijkcoach van het bedrijf en de vakdocent bespreken samen hoe het programma verloopt en voeren een evaluatie uit. Ze investeren samen op alle mogelijke manieren in de leerlingen als toekomstige professionals.

De bedrijven die meewerken aan het JPP zijn Yara, Cargill, Dow, Zeeland Refinery, EPZ, Trinseo, ICL en Elopak.

 

Meer weten?

Neem dan contact op met:

citymarketing@ervaarterneuzen.nl

Logo Ervaar Terneuzen

Je wordt doorgestuurd

Je wordt doorgestuurd naar een andere pagina.