Project:
Wijnroute Terneuzen PROOST!
De vraag:
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de bewoners, bezoekers en bedrijven in het centrum van Terneuzen elkaar beter leren kennen?
De oplossing
Een jaarlijks terugkerend event waar bewoners, bezoekers en bedrijven aan mee kunnen doen: de Wijnroute Terneuzen PROOST!.
In cijfers
950+
Bezoekers
48
Ondernemingen
Merkwaarden
Deze case past bij onze merkwaarden: gastvrij en genieten.
Terneuzen is een stad gelegen aan belangrijke vaarroutes, waardoor het een goede verbinding heeft met de rest van Nederland en met Europa. Maar niet alleen de connecties naar buiten zijn belangrijk, ook de verbondenheid in de regio zelf is van belang. Als onderdeel daarvan hebben we gekeken naar een manier om de bewoners, bedrijven en bezoekers van gemeente Terneuzen beter met elkaar te verbinden. De uitkomst: een Wijnroute. Een strategisch uitgedacht evenement met als prioriteit de saamhorigheid in de regio te bevorderen.
Het concept
Bezoekers, bewoners en bedrijven zien veelal verschillende waarden in een stad. Maar de gastvrijheid en het levensgenot van de gemeente Terneuzen is er een die bij elke doelgroep naar voren sprong. We wisten dan ook snel dat we op deze lokale identiteit moesten inspelen met ons concept. De doelgroep van het initiatief is divers, maar het gaat voornamelijk om de sociale gezelligheidszoekers. Dat zijn de inwoners van gemeente Terneuzen namelijk ook. Er is ruimte voor verbinding tussen een divers publiek; inclusief jong en oud, lokale bewoners, expats en dagjesmensen. Het gaat om het ontmoeten van gelijkgestemden, het maken van nieuwe vrienden en het delen van de passie voor de regio met elkaar. Zo kwamen we op het idee van de Wijnroute als jaarlijks terugkerend event. Het bevordert een levendige gemeenschap door lokale bedrijven als fundamenten van de route te positioneren. Bezoekers van de Wijnroute kunnen bij verschillende bedrijven langs voor een wijnproevertje, waardoor ze kennis maken met de verschillende bedrijven die in het centrum van Terneuzen gevestigd zijn. Hierdoor komen bewoners en bezoekers in verbinding met de verschillende deelnemende bedrijven.
Zorgeloos genieten
Als bezoeker van de Wijnroute hoef je weinig te ondernemen: naast je aanmelden, en je speciale wijnglas op te halen, hoef je alleen te verschijnen en te genieten van je wijntje. Om ongelukken te voorkomen, wordt er gebruik gemaakt van plastic wijnglazen. Deze kunnen bezoekers naderhand meenemen als souvenir. Vanwege de grote belangstelling is er besloten om vier verschillende routes te organiseren. Dit zorgt naast een vlotte doorstroom ook ervoor dat de bezoeker zoveel mogelijk bedrijven ziet.
Lokale bedrijven in de spotlight
De Wijnroute zou de Wijnroute niet zijn zonder de lokale ondernemingen. De essentiële bijdragers aan de leefbaarheid van Terneuzen, maar ook aan de gastvrijheid en aan het genot van de bewoners. Van winkels tot horecagelegenheden delen zij trots hun pand, aanbod en dragen ze bij aan de sfeer van de route. Er wordt kennis gemaakt met de gezichten achter de ondernemingen terwijl bezoekers genieten van een toegankelijke en smaakvolle ervaring. Ook bieden we de kans aan ondernemers van buiten het centrum om zich te presenteren tijdens de Wijnroute. Door deze kennismaking wordt de verbinding tussen bezoeker en bedrijf hechter. Ook onthoudt de bezoeker de verschillende bedrijven in de regio Terneuzen beter.
Meer weten?
Neem dan contact op met:
citymarketing@ervaarterneuzen.nl